Background

Madeleijn van den Nieuwenhuizen

Mediacriticus, rechtshistoricus. O.a. NRC, Volkskrant, Vogue. Werkt aan boek over emancipatie en arbeid. Woont in New York. 🔮@Zeikschrift op insta

12 posts / 6 following / 734 followers

Follow Madeleijn

Ischa Meijer interviewt Annie M.G. Schmidt in 1992

‘Mevrouw Schmidt, u debuteerde - ‘ ‘Je gaat toch alsjeblieft niet mevrouw zeggen? Moet dat?’ ‘Annie, je debuteerde..’ Een schitterend speels interview tussen Ischa Meijer en de dan 82-jarige schrijver en dichter Annie M G Schmidt. Onder het genot van rijkelijk vloeiende wijn en afgetikte askegels praten de twee over haar schrijverschap, ‘de moffen’, haar illegale abortus (‘hij had een blauwe pet op en ik was zwanger’) en meer. ‘Ik was een soort boomstam, met mos bedekt, tijdens de oorlog.’ Later in het gesprek trekt Meijer deze zelf-typering in twijfel, hij vindt het zelf-mythologisering. ‘Mag jij jokken?’ Drie jaar na dit grappige en hondseerlijke gesprek, in 1995, stierven zowel interviewer en geïnterviewde. Gelukkig hebben we deze video nog.

March 17
Selected by:
Quote

‘Mevrouw Schmidt, u debuteerde - ‘

‘Je gaat toch alsjeblieft niet mevrouw zeggen? Moet dat?’

‘Annie, je debuteerde..’

Een schitterend speels interview tussen Ischa Meijer en de dan 82-jarige schrijver en dichter Annie M G Schmidt.

Onder het genot van rijkelijk vloeiende wijn en afgetikte askegels praten de twee over haar schrijverschap, ‘de moffen’, haar illegale abortus (‘hij had een blauwe pet op en ik was zwanger’) en meer.

‘Ik was een soort boomstam, met mos bedekt, tijdens de oorlog.’ Later in het gesprek trekt Meijer deze zelf-typering in twijfel, hij vindt het zelf-mythologisering. ‘Mag jij jokken?’

Drie jaar na dit grappige en hondseerlijke gesprek, in 1995, stierven zowel interviewer en geïnterviewde. Gelukkig hebben we deze video nog.

Al die liefde en woede - Ianthe Mosselman

Mosselman schreef een memoire over moederschap, feminisme en woede. Over de frustratie over hoe afhankelijk je als moeder opeens van anderen wordt, de woede om het verlies van autonomie, en de beknelling van het maatschappelijke beeld van De Goede Moeder. Een inkijkje: ‘Als ik terugdenk aan hoe het was toen mijn zoon een baby was, herinner ik me de paniek. […] Ik herinner me hoe ik met hem in de draagzak terugliep van een afspraak en hij al in slaap dreigde te vallen. Ik durfde hem niet in slaap te laten vallen in de draagzak, omdat ik bang was dat hij wakker zou worden als ik hem daarna in zijn bedje probeerde te tillen en hij dan misschien niet meer in slaap zou vallen. Want dat zou betekenen dat ik niet meer wist hoe de rest van de dag moest verlopen. Dan verloor ik de uren dat hij sliep, die ik zo hard nodig had omdat ik dan eindelijk iets voor mezelf kon doen, waardoor ik nog wist wie ik was. Dus begon ik sneller te lopen en probeerde ik hem wakker te houden door in zijn gezicht te blazen en opgewonden tegen hem te praten. Ik was een opgejaagd dier in de stad.’ Ik mocht een quote leveren voor de achterflap van dit boek, wat me vereerde omdat het zo goed is. Ik zou nog willen toevoegen: geef dit boek aan een vader, of koop het wanneer je er zelf één bent. 🧡PS. Koop boeken bij je boekhandel, niet bij Bol!🧡

April 15
Selected by:

Werk is geen oplossing

Werk zou ons emanciperen en onafhankelijk maken, zo klonk het in de twintigste eeuw. Er werd zelfs gesproken van een 15-urige werkweek die zou volstaan voor ons onderhoud. Toch is vandaag vrijwel iedereen moe van werk, niemand heeft tijd. En is voltijd werken voor vrouwen nou echt de trom waar we krampachtig hard op moeten slaan? Wat is er gebeurd met ons werkzaam leven? En belangrijker: hoe kan dit anders? Socioloog Marguerite van den Berg schreef dit vrij dunne, prikkelende boek erover. (Bestel bij je lokale boekhandel♥️)

February 15
Selected by:

‎Reply All: #158 The Case of the Missing Hit

🎙Een man in Californië herinnert zich een popliedje: de songtekst en de melodie. Tenminste, dat denkt hij. Het nummer is volstrekt onvindbaar. Heeft hij het zich - incluis superspecifieke lyrics - ingebeeld? Per ongeluk zelf verzonnen? Het klinkt misschien random, maar deze zoektocht is met afstand de beste podcastaflevering die ik ooit heb beluisterd. M’n partner en ik beluisterden hem ‘s avonds laat en lagen dusdanig te gieren en oeh-en-ah’en dat we best lang niet konden slapen haha.📻 (Sowieso top-podcast, Reply All.)

February 28
Selected by:

The Right to Sex; Feminism in the Twenty-First Century

Hoe politiek beïnvloed is onze begeerte en ‘fuckability’? Wat gebeurt er als een professor seks heeft met een student? Kun je ervoor kiezen gay te zijn? Hebben incels (involuntary celibates) recht op seks, zoals ze zelf beweren? En als onze verlangens vertekend worden door onderdrukking en ongelijkheid, zijn we elkaar dan moreel verplicht die verlangens kritisch te bestuderen? Dit boek van Amia Srinivasan, met essayistische hoofdstukken, plaatst zich binnen een oudere feministische traditie die je vooral zag in de jaren zestig en zeventig: onderzoeken hoe politiek seks is. Een turn off? Nah-uh. Mijn brein kwam flink aan haar trekken met dit analytische, heldere en intellectueel opwindende boek. Lezennn👅💦(Koop je boeken bij je lokale boekhandel✨)

February 26
Selected by:

Hoe bevat je vermogensongelijkheid?

Wacht, hoeveel nullen bij Bezos?🥸De Amerikaanse software-ontwikkelaar Matt Korostoff laat je in een flits begrijpen wat rijkdom is. Eén pixel op het scherm representeert $1.000. Vervolgens scroll je door een duizelingwekkende visualisatie van het vermogen van Amazon-voorman Jeff Bezos. (Die van die brug.) Een hallucinante ervaring waar de huisjesmelkers uit Sander en de Kloof een puntje aan kunnen zuigen.💖 De pagina toont indirect aan waarom het zo moeilijk is burgers boos te krijgen over vermogensongelijkheid: het is ontzettend moeilijk te bevatten wat rijkdom precies inhoudt.

February 19
Selected by:

The Joys (and Challenges) of Sex After 70

Bestaat seks na je zeventigste? Dit schitterende artikel van Maggie Jones voor de New York Times onderzoekt de schoonheid, creativiteit en uitdagingen van seksualiteit op latere leeftijd. Oudere geliefden en singles praten openhartig over glijmiddel, verschillen in drive en de lichtheid van het heengroeien over onzekerheden.💦Het is een flinke read en op een gegeven moment zakt het wat in, maar keep going, het is het waard.

February 15
Selected by:

De Veroordeling

📺Uitstekende Nederlandse film (en die zijn best zeldzaam, laten we wel wezen) over het falen van de media in de Deventer Moordzaak, begin jaren 2000. Ik was zelf nog een kind toen die rechtsgang zich ontvouwde, zat naast mijn ouders op de bank Netwerk mee te gluren en kreeg maar een fractie mee van het circus. Pas nu begrijp ik hoe stuitend en journalistiek onverantwoord het beschuldigen van de ‘klusjesman’ was. Journalist Bas Haan - sterk vertolkt door acteur Fedja van Huêt - vecht al factcheckend tegen de nationale hysterie die aangezwengeld werd door een manipulatieve Maurice de Hond.🕵🏻‍♂️Zeker kijken. Regisseur: Sander Burger

February 23
Selected by:

Wil je het recht op abortus behouden? Verdedig het dan.

Een essay van eigen hand voor De Volkskrant, over abortusrecht. Met een groeiende en luide anti-abortuslobby wordt het zaak dat we niet verleren wat onze inhoudelijke argumenten vóór de legale abortus eigenlijk zijn. Scanderen dat ‘het nou eenmaal onze eigen keuze is’, is niet voldoende. ‘Volgens de Wereld Gezondheidsorganisatie (WHO) vinden jaarlijks wereldwijd meer dan 25 miljoen onveilige abortussen plaats. Veel vrouwen bloeden dood, raken onvruchtbaar, lopen bloedvergiftiging op, liggen uren ineengekrompen in een hoekje totdat ze sterven als dieren. Dat is verschrikkelijk. Maar al zou op miraculeuze wijze een illegale abortus even veilig blijken als een Oldenzaals zebrapad op zondag, dan nog moet de voorstander van werkelijke zelfbeschikking kunnen bepleiten dat legale abortus ten alle tijde de voorkeur heeft.’ Lees ‘m in de krant💖Met een speciaal rolletje voor m’n moeder, met wie ik knorde van het lachen om een herinnering.

March 5
Selected by:

Tamar: de waarheden van Renate Rubinstein

Onlangs zag ik Tamar: de waarheden van Renate Rubinstein. Een mooi literair portret van een van Nederlands meest spraakmakende schrijfsters uit de tweede helft van de Twintigste eeuw. Het portret toont Rubinstein’s grilligheid, obsessieve scherpte en angsten, maar ook haar vooruitziende geest. Door velen werd ze ervaren als onuitstaanbaar - Bob Polak spreekt zelfs de absurde wens uit dat hij had gewild dat ze zelfmoord had gepleegd. Toch smaakt de docu vooral naar méér Rubinstein.

June 27
Selected by: