Background

Jeanine Dekker

Historicus en boekmaker. Onderzoekt, schrijft en redigeert.

12 posts / 16 following / 22 followers

Follow Jeanine

Kunstenares Britta Marakatt en de nomaden van de Finse poolcirkel

De Sámi-cultuur is een met het Arctische klimaat, maar wat gebeurt er met dit volk nu daar de winters geen winters meer zijn? Rendieren kunnen niet meer bij hun voedsel, een hele kudde zakt door het ijs. We volgen Britta Marakatt, een borduurkunstenares, die de Sámi-cultuur en de strijd van het volk om zijn eeuwenoude manier van leven overeind te houden, in haar werk tot uitdrukking brengt. Een indringende documentaire. In Close Up, terug te kijken via NPO Start.

April 5
Selected by:
Jeanine Dekker
  + 14 saves
Quote

De Sámi-cultuur is een met het Arctische klimaat, maar wat gebeurt er met dit volk nu daar de winters geen winters meer zijn? Rendieren kunnen niet meer bij hun voedsel, een hele kudde zakt door het ijs. We volgen Britta Marakatt, een borduurkunstenares, die de Sámi-cultuur en de strijd van het volk om zijn eeuwenoude manier van leven overeind te houden, in haar werk tot uitdrukking brengt. Een indringende documentaire. In Close Up, terug te kijken via NPO Start.

Het verhaal achter Killers of the Flower Moon

Voor iedereen die naar deze nieuwe, indrukwekkende film van Martin Scorsese gaat (of al geweest is), het achtergrondverhaal over het lot van het Osage-volk.

November 7
Selected by:
Jeanine Dekker
  + 14 saves

The Salt of the Earth

De Braziliaanse fotograaf Sebastião Salgado bracht de duistere kant van de mensheid in beeld. Door de lens van zijn camera zag hij oorlogen, genocide, hongersnoden en vluchtelingenstromen. Het dreef hem tot wanhoop. Maar dan herwint hij zijn liefde voor de planeet. Zomergast Sandra Phlippen liet een fragment zien uit deze indrukwekkende documentaire van Wim Wenders. Zeer de moeite waard om helemaal te kijken.

August 8
Selected by:
Jeanine Dekker
  + 9 saves

Opinie | Digitaal historisch museum is een luchtkasteel

Digitalisering heeft in de erfgoedwereld de laatste tien jaar een hoge vlucht genomen, maar het is geen wondermiddel. ‘Het is een enorme misser om te beweren dat digitaal alles bij elkaar harken de oplossing is.’ Behartenswaardige kanttekeningen bij het idee van een digitaal historisch museum.

June 24
Selected by:
Jeanine Dekker
  + 5 saves

Pieter Waterdrinker: Besmette stad

Een pleidooi van Pieter Waterdrinker om ons te bewapenen. Niet met geweren, bommen en granaten, maar met kennis van geschiedenis. Hier is geen woord Spaans bij. Wat een sterk appèl!

June 24
Selected by:
Jeanine Dekker
  + 5 saves

Een goed museum laat je natrillen

‘Dat er een voor en een na is, dat je dag, leven, wereld even anders is na het bezoek.’ Pleidooi voor resonantie in het museum.

October 10
Selected by:
Jeanine Dekker
  + 5 saves

L’Albero degli zoccoli (De klompenboom)

Rauw realisme in deze film over een aantal arme boerenfamilies op het Italiaanse platteland van eind negentiende eeuw. Regisseur Ermanno Olmi brengt een aangrijpend portret van zijn geboortestreek in Lombardije. Geen oordelen, de scènes spreken voor zich. De acteurs zijn amateurs - een weergaloze prestatie. De film is uit 1978 en te zien op Netflix. Drie uur lang en zeer de moeite waard.

November 8
Selected by:
Jeanine Dekker
  + 5 saves

Het model regeert

‘De tijd is rijp voor een wijzere omgang met kennis, want de platte manier van wetenschap bedrijven dreigt ons slaafse volgelingen van technologie te maken.’ Interessante visie op onze samenleving en die van de toekomst. De verlichtingstraditie heeft zijn beste tijd gehad.

November 27
Selected by:
Jeanine Dekker
  + 5 saves

Hoe neoliberaal is Nederland?

Wat is neoliberalisme? En wat is het niet? Hoe neoliberaal is Nederland eigenlijk? Spoiler: héél neoliberaal. Historicus Bram Mellink en socioloog Merijn Oudenampsen schreven er een boek over en leggen het nog even in het kort uit. Verhelderend!

October 18
Selected by:
Jeanine Dekker
  + 4 saves

Here We Are! - Kunsthal

De rol van vrouwen in de designwereld is onderbelicht en de Kunsthal in Rotterdam doet daar wat aan. In de tentoonstelling Here We Are brengt het museum meer dan honderd vrouwelijke ontwerpers over het voetlicht, van wie het werk vaak wel bekendheid geniet maar hun naam niet. Gemene deler in het werk van deze pionierende vrouwen is hun betrokkenheid bij de samenleving. Te zien tot 30/10.

July 24
Selected by:
Jeanine Dekker
  + 3 saves