Background

Dagmar Rijgersberg

Alles vloeit, niets blijft. Concept development & art directing ⇝ www.dagmarr.com ⇝ www.tchai.nl

211 posts / 62 following / 67 followers

Follow Dagmar

Welke onderstroom van misogynie wil moeders per se weren uit de kunst? Ik heb het jarenlang zelf geloofd

"Ze zei ook dat schrijvers, om fatsoenlijke graafmachines in elkaar te kunnen zetten, enkel schrijver kunnen zijn. Niet tegelijk ook ingenieur, of actrice, of moeder. De aanwezige collega’s die omwille van de broodwinning ook ander werk doen, of kinderen hadden, schoven op dit punt ongemakkelijk in hun stoel. Zelf, vervolgde ze, had ze geen kind gekregen, want een moeder die in de eerste plaats schrijver is, dat kun je niemand ­aandoen."

May 20
Selected by:
Dagmar Rijgersberg
  + 10 saves
Quote

"Ze zei ook dat schrijvers, om fatsoenlijke graafmachines in elkaar te kunnen zetten, enkel schrijver kunnen zijn. Niet tegelijk ook ingenieur, of actrice, of moeder. De aanwezige collega’s die omwille van de broodwinning ook ander werk doen, of kinderen hadden, schoven op dit punt ongemakkelijk in hun stoel. Zelf, vervolgde ze, had ze geen kind gekregen, want een moeder die in de eerste plaats schrijver is, dat kun je niemand ­aandoen."

Hoe afrofuturisme makers van kleur inspireert: ‘Er wordt nog steeds te vaak voor ons bepaald wat we moeten doen’

Black to the future

April 20
Selected by:
Dagmar Rijgersberg
  + 9 saves

Cineast Alice Diop: ‘Mijn obsessie met de moeder die haar kind doodde kan en wil ik niet onder woorden brengen’

"Het was alsof ze met haar literaire manier van spreken haar gewelddadige karakter vannde misdaad op afstand plaatste."

March 9
Selected by:
Dagmar Rijgersberg
  + 8 saves

Fotograaf Lebohang Kganye: ‘Ik weet niet zeker waar het geheugen eindigt en de verbeelding begint’

„Die scènes moet je niet te letterlijk nemen”. De familiegeschiedenis zoals zij die creëert is een mengeling van waarheid en fictie, van geheugen en emotie. „Ik hoorde allerlei tegenstrijdigheden in de verhalen. Over hoe ze zich familieleden die zijn overleden herinneren. Er is een neiging vast te houden aan het goede. Maar ik weet dan niet zeker waar het geheugen eindigt en de verbeelding begint.”

March 15
Selected by:
Dagmar Rijgersberg
  + 8 saves

This New Book Asks: Can You Separate the Art From the Artist?

“Picasso and Hemingway helped shaped our idea of the genius: male, brawling, abusive, and operating with absolute freedom”

May 14
Selected by:
Dagmar Rijgersberg
  + 8 saves

Wim Kayzer maakte de televisiekijker bekend met de grote denkers - Filosofie Magazine

‘Maar die programma’s lieten zien dat filosofie zich ook uitstrekt naar het domein van literatuur en kunst. Ze toonden dat als intellectueel in het leven staan iets anders betekent dan dat je op academisch niveau filosofie hebt gestudeerd. György Konrád was bijvoorbeeld romanschrijver, maar blijkt in het gesprek met Kayzer de meest diepe filosofische gedachten te hebben over eeuwigheid en de nietigheid van het menselijk bestaan.’ Die scheidslijn tussen filosofie en literatuur mag van Van Brederode best wat meer vervagen: ‘Soms heeft een denker echt de romanvorm nodig, omdat het anders eenduidige, of al te theoretische filosofie zou worden. Dat soort dingen durfde Kayzer op een mooie en eigenzinnige manier te laten zien.’

May 21
Selected by:
Dagmar Rijgersberg
  + 5 saves