Background

Thomas van Neerbos

Speaker Coach, Speechwriter & Tekstdokter. Docent Retorica UvA & Host @Fantasiewerelden. Altijd op zoek naar mooie verhalen, in welke vorm dan ook.

110 posts / 50 following / 518 followers

Follow Thomas

All of Us Strangers šŸ„²

Ik heb deze film nog niet gezien maar ZEVEN! mensen hebben geappt dat ze weten dat ik hem moet zien en willen weten wat ik vond. ƉƩn van hen zij dat ik sowieso nazorg nodig zou hebben, but in a good way. En ik wist al dat ik hem moest zien... Magisch realisme, nostalgie, twee mannen om meer dan verliefd op te zijn (de vader uit Aftersun en de priester uit Fleabag) en een vage ondefinieerbare schoonheid - dat moet mijn film zijn. De VPRO-gids droeg nog bij aan mā€™n anticipatie: ā€œSchrijver Adam (een magistrale Andrew Scott) bezoekt op een dag zijn ouders in het huis waar hij opgroeide, ook al kwamen ze bij een auto-ongeluk om het leven toen Adam twaalf jaar oud was. Hij vertelt ze over alles wat hij heeft meegemaakt in de jaren die ze gemist hebben. In dezelfde periode ontmoet hij in zijn vrijwel verlaten Londense flatgebouw een man (Paul Mescal) die net zo eenzaam is als hijzelf. Magisch-realistisch (liefdes)drama van Andrew Haigh (Weekend, 45 Years) dat van de ene hartverscheurend mooie scĆØne naar de andere zweeft, zonder dat je als kijker precies begrijpt hoe de twee werelden zich tot elkaar verhouden. Gebaseerd op de roman Strangers (1987) van Taichi Yamada.ā€ Al met al verheugde ik me zo dat ik nog niet meteen kon. Soms moet je van het verheugen zelf genieten. En ik wilde met een vriendin die net als ik Aftersun snapte, nostalgie ademt, ASMR tot leven brengt en weet waar het echt om gaat. We kunnen samen pas maandagā€¦ De 26eā€¦ Ik ontplof bijna šŸ¤Æ

February 17
Selected by:
Thomas van Neerbos
Ā Ā +Ā 34Ā saves
Quote

Ik heb deze film nog niet gezien maar ZEVEN! mensen hebben geappt dat ze weten dat ik hem moet zien en willen weten wat ik vond.

ƉƩn van hen zij dat ik sowieso nazorg nodig zou hebben, but in a good way.

En ik wist al dat ik hem moest zien... Magisch realisme, nostalgie, twee mannen om meer dan verliefd op te zijn (de vader uit Aftersun en de priester uit Fleabag) en een vage ondefinieerbare schoonheid - dat moet mijn film zijn.

De VPRO-gids droeg nog bij aan mā€™n anticipatie: ā€œSchrijver Adam (een magistrale Andrew Scott) bezoekt op een dag zijn ouders in het huis waar hij opgroeide, ook al kwamen ze bij een auto-ongeluk om het leven toen Adam twaalf jaar oud was. Hij vertelt ze over alles wat hij heeft meegemaakt in de jaren die ze gemist hebben. In dezelfde periode ontmoet hij in zijn vrijwel verlaten Londense flatgebouw een man (Paul Mescal) die net zo eenzaam is als hijzelf. Magisch-realistisch (liefdes)drama van Andrew Haigh (Weekend, 45 Years) dat van de ene hartverscheurend mooie scĆØne naar de andere zweeft, zonder dat je als kijker precies begrijpt hoe de twee werelden zich tot elkaar verhouden. Gebaseerd op de roman Strangers (1987) van Taichi Yamada.ā€

Al met al verheugde ik me zo dat ik nog niet meteen kon. Soms moet je van het verheugen zelf genieten.

En ik wilde met een vriendin die net als ik Aftersun snapte, nostalgie ademt, ASMR tot leven brengt en weet waar het echt om gaat.

We kunnen samen pas maandagā€¦ De 26eā€¦

Ik ontplof bijna šŸ¤Æ

Groundhog Day ā°

Gisteren was Groundhog Day. Naarmate we ouder worden lijkt dat elk jaar eerder. Ik kijk dat weekend altijd deze klassieker, die elk jaar beter wordt. 2 februari is ook precies het moment dat je hem nodig hebt. Koud, feestdagen en voornemens lang geleden maar de lente nog ver weg. Ik dacht lang dat dit een komedie was. Maar het is een prachtige film over waar het in het besteden van je tijd, en in je omgang met mensen, echt om gaat. Hij is ook gewoon erg grappig gelukkig, en heerlijk jaren ā€˜80/ā€˜90 - met acteurs die we alleen toen in films zagenā€¦ Bill Murray vond het zā€™n beste werk en dat is het denk ik ook. "It's the movie he was born to make," enthuses David O Russell (Silver Linings Playbook). "It's his greatest role. His cynicism and eventually his sincerity feel so real because he comes by them so honestly. He proves that if you feel it from the feet up, there are no cliches." Heel veel regisseurs en acteurs rekenen het als een van hun lievelingsfilms. ā€œSpeak to any of the film's admirers and one word comes up repeatedly: perfect. "I thought straight away that it was a classic," says Gillian Wearing. "It's like a Billy Wilder film: other generations will understand immediately what's so good about it. To me, it's a perfect film." De film raakt je, als je er goed voor gaat zitten. Wat wil jij elke dag doen? Gelukkig komt er nog een musical.

February 3
Selected by:
Thomas van Neerbos
Ā Ā +Ā 10Ā saves

The Holdovers šŸ§³

Prachtig. Een film over voor elkaar zorgen in moeilijke situaties, als de zorg moeilijker te geven Ć©n ontvangen blijkt, maar ook belangrijker is. En een film over doen wat goed is. Bonus is het geweldige acteerwerk Ć©n het inkijkje in de jaren ā€˜70, waar je je nog echt kon vervelen in je eentje, waar je zat te wachten op je afspraak, en waar de ongelijkheid op alle fronten ook al welig tierde. Ga in je eentje, raad ik aanā€¦

January 27
Selected by:
Thomas van Neerbos
Ā Ā +Ā 17Ā saves

De 44 beste kerstfilms & Klaus šŸŽ

Ja, je kijkt Love Actually weer. Ja, je kijkt de film die je vroeger altijd keek. Maar ja, je wil ook wat nieuwsā€¦ Dit zijn de beste films die je nog niet zag. Omdat je vaste waarden wil maar ook iets nieuws (laat dat je meest zorgeloze voornemen voor 2024 zijn: rond kerst een vaste Ć©n een nieuwe film) zocht ik het beste lijstje van alle kerstfilm-lijstjes voor jullie op, deze 45 kerstfilms van Variety: https://variety.com/lists/best-christmas-movies/ Daar staan gegarandeerd films op die je nog niet zag (Rare Exports, Best Man Holiday), en films waarvan je niet wist dat het kerstfilms waren (Batman Returns, Kiss Kiss Bang Bang). Films als je gelooft in de kerstgedachte (Last Holiday, Youā€™ve Got Mail), en films als je dat niet doet (Bad Santa, The Grinch). Films voor hoopvolle kinderen (Polar Express, The Snowman) en nostalgische ouderen (Shop Around the Corner, Miracle on 34th St.) - maar die kan je ook omruilenā€¦ En gewoon hele mooie films als Carol & Itā€™s A Wonderful Life. Mijn lievelings? The Family Stone! Maar ik tip Klaus: de mooiste kerstfilm. Kijk, zeker als je niet van animatie houdt, toch door na de eerste 20 minuten. Het wordt het waard. Wacht tot je Klaus ontmoet, als er Ć©Ć©n karakter ooit heeft gezorgd dat ik hoop dat Sinterklaas / Kerstman echt is of was - dan is het deze prachtige man. Ik vertel verder niets, maak het mee - gewoon op Netflix! Tranen en tevredenheid bij deze kleine pracht van een film. šŸ„² ps. Foto 2 is bewijs van mā€™n goeie keuze van voorbeeldenā€¦

December 23
Selected by:
Thomas van Neerbos
Ā Ā +Ā 15Ā saves

Past Lives ā¤ļøā€šŸ©¹

Nu in de bioscoop, met de meest romantische slotscĆØne ooit, waarin alles wordt gezegd door wat er nĆ­et gebeurt. Letterlijk adembenemend. Past Lives is, voor iedereen die wel eens verliefd is geweest of in een relatie heeft getwijfeld, een heel invoelbaar universeel verhaal. Over toeval en het lot, over keuzes en veranderingen, en over vorige en nieuwe levens. Terecht met prijzen overladen, geweldig geacteerde (was al fan van Greta Lee door de Morning Show) enorm eenvoudige en ingetogen film (beetje de sfeer van Aftersun) in drie grote stappen: twee mensen van 12 jaar oud, dan 24 en dan 36. De sleutelscĆØne is drie mensen in een bar: ā€œā€˜Er is een bar in de East Village,ā€™ zo vertelde filmmaker Celine Song tegen The Hollywood Reporter, ā€˜waar ik samen met mijn jeugdvriendje uit Zuid-Korea Ć©n mijn Amerikaanse man in belandde. Die vriend sprak alleen Koreaans en mijn man alleen Engels. En ik zat tussen ze in. Te vertalen. Als een brug tussen twee werelden.ā€™ Dit is niet zomaar een ongemakkelijke, persoonlijke herinnering van Song, het is ook een heel aardige beschrijving van de allereerste scĆØne van de film.ā€ En dan die drie stappen. Een geweldige reis in tijd en culturen. 12 JAAR - SEOUL: De prepubers Na Young en Hae Sung zijn gek op elkaar, maar hebben dat nog nooit durven uitspreken. En dat zal ook nog even op zich moeten laten wachten, want Na Young emigreert met haar ouders naar Toronto, waar ze aan een nieuw leven begint. 24 JAAR - NEW YORK & SEOUL: Hae Sung zoekt via Skype (de geluidjes van Skype brengen je in Ć©Ć©n keer terug naar de jaren 00) contact met Na Young, die zich inmiddels Nora noemt en verhuisd is naar New York. In een van de vele online-gesprekken die volgen bekent Nora dat ze eenzaam is in New York. ā€˜In het begin huilde ik hier iedere dag, totdat ik merkte dat niemand dat iets uitmaakt.ā€™ 36 JAAR - NEW YORK: Nora en Hae Sung draaien nog steeds als planeten om elkaar heen. Hae Sung meldt dat hij naar New York komt en het waarom laat zich raden. Alleen is Nora inmiddels wel getrouwd met Arthur. En zo zijn we weer terug bij dat ongemakkelijke moment in de bar uit het begin van de film. Wat volgt is de mooiste en aangrijpendste filmfinales van de afgelopen 36 jaar, minstens! šŸ’”

November 4
Selected by:
Thomas van Neerbos
Ā Ā +Ā 40Ā saves

šŸ„‚op Allerzielen: Coco šŸ’«

Coco is de mooiste (in de ware betekenis van het woord mooi, als in visueel mooi - beautiful klinkt beter) film die ik ooit zag. En een belangrijke: Ik vind dat we in Nederland niet Halloween maar Allerzielen moeten vieren, en dan zoals ze dat in Mexico doen. Op een mooie vrolijke manier de doden herdenken, ze weer even in onze levens brengen. Ā  Coco laat perfect zien hoe dat moet. Ik zag (Ć©cht!) alle Dinsey en Pixar films, en deze staat met gemak in mā€™n top tien. Een heerlijke, geestige en vooral adembenemend prachtige film over hoe de doden voor altijd leven in ons. Ā  Adembenemend prachtig dus, ik zet hier niet voor niets in de categorie ā€œart & designā€. Of zoals The Guardian zegt: ā€œThe Land of the Dead is one of Pixarā€™s most visually ambitious worlds yet ā€“ a breathtaking vision of interconnected neon-lit boroughs, based loosely on Guanajuato in central Mexico.ā€ Ā  Wat ik mooi vind: zonder overdreven stereotypen wordt op een originele, speelse manier het uitbundige feest van 'Dia de los Muertos' (dag van de doden) uitgelegd, zodat zelfs de jonge kijkers het begrijpen. In Mexico is dit de dag waarop de doden worden geĆ«erd door hun foto op een offrenda (offertafel) te zetten, omringdĀ met eten en cadeaus. Het idee daarachter is dat overleden dierbaren op Dia de los Muertos het rijk der levenden kunnen bezoeken. Ā  Een heel gezellig idee ook, via de vrolijkste spullen komen de doden weer even op bezoek. Ā  Ook mooi: dit is denk ik een film die geschikt is om de dood met kinderen te bespreken. Een kleurrijk en niet luguber verhaal dat gaat over de band tussen familie en het respect voor overleden dierbaren. De boodschap dat de overledenen blijven voortleven zolang wij ze herinneren, is een prachtige en troostrijke boodschap voor iedereen. Oplettende kijkers zullen het plot misschien vrij snel doorhebben, maar voor kinderen is de uitkomst van het verhaal een leuke verrassing, die alles weer goed maakt. Ā  Zet een kaarsje aan, kijk even wat langer naar familiefotoā€™s en maak juist vandaag deze sentimental journey!

November 2
Selected by:
Thomas van Neerbos
Ā Ā +Ā 15Ā saves

A Good Person - šŸ’ŠšŸ·

Voor iedereen die wel eens ergens verslaafd aan is geweest (en dat zijn we allemaal) is dit een interessante en sterke film. Want vooral die scĆØnes, de scĆØnes vlak voordat of nadat de hoofdpersoon aan haar verslaving heeft toegegeven, zijn het best. Recensenten van NRC en Volkskrant raden deze film van harte af. Ook omdat het zoā€™n voorspelbaar verloop heeft. Ik ben dol op dat standaard-verhaal, vind het een onderschat en rustgevend genoegen dat je ongeveer weet wat er gaat gebeuren, maar niet hoe en wanneer. Dus: ik vond hem goed genoeg, omdat de worsteling echt is, de beelden en de soundtrack lekker en Florence Pugh geweldig acteert. Zij speelt een jonge vrouw die instort nadat ze een dodelijk ongeluk veroorzaakt. Een verslaving aan pijnstillers leidt tot een vriendschap met een gepensioneerde alcoholist (Morgan Freeman), de vader van Ć©Ć©n van de slachtoffers. Na Garden State - GEWELDIG - is dit weer een film waarbij je de blik van Zach Braff op leven, relaties en gesprekken goed herkent. En zijn zoektocht naar zelf-vergeving, en hoe dat werkt. Ik ga nu ook Wish I was Here kijkenā€¦

September 16
Selected by:
Thomas van Neerbos
Ā Ā +Ā 42Ā saves

Les Enfants des autres

ā€œHet leven is tegelijk lang en kortā€ zegt Rachel tegen haar oude gynaecoloog. ā€œHeb ik nog tijd?ā€ Zijn antwoord: ā€œDat vraag ik me elke dag afā€¦ā€ Other Peopleā€™s Children is een prachtige film over het houden van de kinderen van anderen, een kinderwens, hoe levens lopen en hoe we zorgen voor elkaar. Klassieke Franse cinema, die romcom en drama is, maar breekt met alle conventies van die genres. Je valt namelijk midden in de romance (geen meet-cutes en misverstanden) en tegelijk in het drama - die moeiteloos en mooi samenvallen. En alles wat een Franse film moet zijn komt samen in Virginie Efira, die speelt ingetogen en is prachtig en geweldig. Elk gesprek, elke kleine ruzie, elke korte ontmoeting laat veel meer zien, zonder het je te force-feeden. Nu in de bioscoop, de perfecte film om te ontsnappen uit de hitte de komende weekā€¦ ā€œA coming-of-age character study about a woman already of a certain age, Rebecca Zlotowskiā€™s ā€œOther Peopleā€™s Childrenā€ feels, to put it bluntly, delightfully French. And that goes beyond the outer trappings, the Paris setting, the opening shot of the Eiffel Tower glittering in the night sky, or the countless dimly lit, book-lined apartments where the filmā€™s characters enjoy wine and cigarettes, toasting to the pleasures of sophisticated adulthood. Let those elements aside and consider this story of sentimental education in function and form: this particular dramaā€™s focus on complex emotional scales ā€” finding story beats given Hollywood polish in ā€œJerry Maguireā€ and ā€œStepmomā€ and exploring them with a focus on the charactersā€™ inner lives ā€” flowing naturally from the French literary tradition. ā€œOther Peopleā€™s Childrenā€ leaves no doubt about its parentage. Holding the screen for all 104 minutes, and using each one to display her apparently limitless range, Virginie Efira stars as Rachel, a 40-something high school teacher with a bit of a crush. Efira imparts her characterā€™s early anticipation - and eventual yearning, bliss, and hurt - using nothing but a glance. Rachel is a woman of the world with a universe inside.ā€

September 2
Selected by:
Thomas van Neerbos
Ā Ā +Ā 39Ā saves

Fenomenale korte film via link: Rachels donā€™t Run

Prachtige en ontregelende echt korte film, een soort vervolg op ā€œHerā€: the temptations of A.I. companionship in ā€œRachels Donā€™t Runā€. Een verkenning van onze interactie met computers, waarin juist niet de menselijke kwaliteit van gesprekken met computers centraal staat, maar de voorspelbaarheid die we zoeken. Geweldige analyse van wat we eigenlijk willen horen in gesprekken, wat empathie is en een pijnlijke weergave van ā€˜male fragilityā€™. Gratis op de New Yorker site via de link, om een korte treinreis of wachtruimte-moment mee om te toveren tot een mooie filmervaring. In 14 minuten ben je aan het denken en voelen gezet, en beloof je jezelf je menselijke gesprekspartners (met al hun makken) meer te waarderen.

August 5
Selected by:
Thomas van Neerbos
Ā Ā +Ā 34Ā saves

ą°°ą±Œą°¦ą±ą°°ą°‚ ą°°ą°£ą°‚ ą°°ą±ą°§ą°æą°°ą°‚ - šŸ”„RRR šŸŒŠ

Ik moet nog even bijkomen, weet nog niet precies wat me precies is gebeurd maar wel dat ik iets bijzonders heb meegemaaktā€¦ Een epische film in de traditie van Lawrence of Arabia en All Quiet on the Western Front, in de stijl van 300 en Apocalypto, maar dan uit India - en daarmee voor mij een onvergetelijke ervaring! Als je Hollywood films gewend bent is alles anders. Dat merk je al bij de opening, de productiehuizen en de muziek; en later ook bij de backstory (minder, je duikt er gewoon in en hoeft niet te weten waarom iedereen doet wat ie doet) en dialogen (korter, zonder subtext). Ik durf niet te zeggen of je een goed gevoel zou moeten krijgen van de historische setting, de weergave van religie of nationalisme, en het stiekem aanwezige kastenstelsel, maar als je je overgeeft aan de overdaad: Is dit een grenzenloze film op alle fronten. Idiote stunts, belachelijke bakken emotie. Bollywood zang en dans. Prachtige kleuren en beelden, een letterlijk episch avontuur. Die drie uur vliegt voorbij.

July 29
Selected by:
Thomas van Neerbos
Ā Ā +Ā 16Ā saves