Background

Malou Holshuijsen

✏️ columnist, schrijver & programmamaker 📖 zachtop lachen 🎙 tussen dertig en doodgaan 🎤 dit komt nooit meer goed 👀 www.malouholshuijsen.nl 🧠 zij/haar

28 posts / 43 following / 1.4k followers

Follow Malou

Urs Fischer, Untitled. (Expositie in Parijs)

Mocht je deze dagen naar Parijs gaan, ga dit zien. En mocht je naar alle waarschijnlijkheid niet toevallig naar Parijs gaan wil ik je graag vertellen over het bestaan van deze expositie. Alleen al omdat over een niet al te lange tijd de waxen kunstwerken zichzelf hebben vernietigd. De installaties zijn gemaakt door kunstenaar Urs Fischer, speciaal voor de ‘Rotunda’ in de ‘Bourse de commerce’. Het bestaat uit meerdere beelden van wax, die worden aangestoken en langzaam verdwijnen. Zo ook de exacte replica van “The Abduction of the Sabine Women”, wat neerkomt op een grote afschuwlelijke groepsverkrachting van Giambologna verliest met de dag zijn gruwel. Geen dag is hetzelfde - de expositie veranderd ieder moment. “As the wax liquefies, what seemed long-lasting turns out to be fragile. Change and entropy overcome the fruit of all this precise, painstaking work. The formal loses its form. Exhibition time coincides with candle melding time -with metamorphosis- in a striking process of creative destruction.” Tip: de video’s van de waanzinnige tijdlijn van deze smeltende expositie.

December 23
Selected by:
Malou Holshuijsen
  + 6 saves
Quote

Mocht je deze dagen naar Parijs gaan, ga dit zien. En mocht je naar alle waarschijnlijkheid niet toevallig naar Parijs gaan wil ik je graag vertellen over het bestaan van deze expositie. Alleen al omdat over een niet al te lange tijd de waxen kunstwerken zichzelf hebben vernietigd.

De installaties zijn gemaakt door kunstenaar Urs Fischer, speciaal voor de ‘Rotunda’ in de ‘Bourse de commerce’.

Het bestaat uit meerdere beelden van wax, die worden aangestoken en langzaam verdwijnen. Zo ook de exacte replica van “The Abduction of the Sabine Women”, wat neerkomt op een grote afschuwlelijke groepsverkrachting van Giambologna verliest met de dag zijn gruwel. Geen dag is hetzelfde - de expositie veranderd ieder moment.

“As the wax liquefies, what seemed long-lasting turns out to be fragile. Change and entropy overcome the fruit of all this precise, painstaking work. The formal loses its form. Exhibition time coincides with candle melding time -with metamorphosis- in a striking process of creative destruction.”

Tip: de video’s van de waanzinnige tijdlijn van deze smeltende expositie.